دلايل بي‌نظير خوردن روزانه سيب

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

سیب میوه

 
 
 پایگاه صاعقه::سيب مجموعه‌اي از خواص متعدد و ريز مغذي‌هاي مفيد را در خود دارد و يكي از بهترين ميوه‌ها به حساب مي‌آيد.
سيب مجموعه‌اي از خواص متعدد و ريز مغذي‌هاي مفيد را در خود دارد و يكي از بهترين ميوه‌ها به حساب مي‌آيد. از اين ميوه در تركيب بسياري از غذاها و دسرهاي مختلف نيز استفاده مي‌شود. اما محققان طي ساليان اخير به اين نتيجه رسيده‌اند كه خوردن حداقل يك سيب در روز مي‌تواند سلامت بدن را بهبود بخشد. اما متاسفانه بسياري از ما چندان تمايلي به اين ميوه و فوايد سرشار آن نداريم. شايد اگر تاثيرات بي‌نظير آن را بشناسيم، توجه بيشتري به مصرف آن نيز داشته باشيم. 

تحريك سلامت مغز
آنتي اكسيدان قوي به نام كرستين در پوست سيب وجود دارد كه براي محافظت از سلول‌هاي مغزي در برابر اكسايش راديكال‌هاي آزاد از ويتامين C موثرتر است. مصرف روزانه يك عدد سيب به حفظ حافظه مطلوب و پيشگيري از آسيب‌هاي عصبي كمك مي‌كند.

 

تاثير ضد سرطاني
سيب حاوي آنتي اكسيدان‌هايي است كه مولكول‌هاي راديكال‌هاي آزاد را كه باعث پيشرفت سلول‌هاي سرطاني مي‌شوند را از بين مي‌برد. تركيبات موجود در پوست سيب نيز نقش مهمي در پيشگيري از سرطان كبد، كولون و سينه دارد.

 

پاكسازي عروق
نوعي فيبر به نام پكتين در سيب قادر است سطح كلسترول بد خون را كه در طولاني مدت باعث بسته شدن عروق مي‌شود را كاهش دهد. به علاوه، آنتي اكسيدان‌هاي آن نيز مانع از چسبيدن چربي‌ها به ديواره رگ‌ها شده و به اين ترتيب از سيستم قلبي وعروقي محافظت مي‌كند. 


كاهش خطر ابتلا به ديابت
افرادي كه روزانه سيب مي‌خورند كمتر از ديگران در معرض خطر ابتلا به ديابت هستند. پكتين به تنظيم سطح قند خون كمك مي‌كند زيرا باعث حل شدن قندها و مواد سنگين مانند جيوه و سرب مي‌شود.
 

كاهش احتمال سكته‌هاي مغزي
تركيبات آنتي اكسيداني و ريز مغذي‌هاي سيب در كاهش بروز خونريزي‌هاي مغزي موثر است. تحقيقي كه توسط دانشمندان هلندي صورت گرفت نشان مي‌دهد افرادي كه در كنار مصرف ديگر ميوه‌ها و سبزيجات مقدار زيادي سيب مصرف مي‌كنند كمتر دچار ناراحتي‌هاي عروق مغزي مي‌شوند.


تنظيم عملكرد روده‌ها
هر عدد سيب تا 5 گرم فيبر دارد كه براي تنظيم عملكرد روده‌ها و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هايي نظير هموروئيد لازم است. سيب مانند يك ضد اسهال طبيعي و ملين ملايم عمل مي‌كند. اين ميوه براي بهبود كوليت و همچنين جلوگيري از يبوست بسيار مفيد است.

كمك به كاهش وزن
گرچه تحقيقات علمي ثابت نمي‌كنند كه سيب يك ميوه چربي سوز طبيعي است اما در رژيم‌هاي لاغري جايگاه خاصي دارد زيرا هضم غذا را بهبود مي‌بخشد، بسيار كم كالري است و مقدار فيبر بالاي موجود در آن احساس سيري به همراه دارد كه مانع از پرخوري مي‌شود.
 

بهبود كيفيت خواب
فسفر زياد سيب تا حدي تاثير آرام بخشي دارد. خوردن يك عدد سيب قبل از خواب مفيد است زيرا از اختلالات خواب مانند بي‌خوابي پيشگيري مي‌كند. به علاوه، فسفر براي تقويت حافظه و پيشگيري از آسيب‌هاي مغزي نيز توصيه مي‌شود.
 

مراقبت از سلامت دندان‌ها

از قديم سيب به عنوان مسواك طبيعي معروف بود زيرا مي‌تواند دندان‌ها را تميز كند و باكتري‌هاي عامل پوسيدگي‌هاي دندان را كاهش دهد. مطمئنا بهداشت كامل دهان و دندان را تضمين نمي‌كند اما در مواردي كه دسترسي به مسواك و نخ دندان نيست مفيد خواهد بود.
 

مفيد براي استخوان‌ها
كلسيم تنها ماده معدني لازم براي سلامت استخوان‌ها نيست. در واقع، سيب نيز بسيار مفيد خواهد بود زيرا حاوي عنصري به نام بر است كه نقش بسيار مهمي دارد.


 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید